Communicatie en Bestuur Alblasserdam 2023
De gemeente Alblasserdam vindt het belangrijk om te weten hoe inwoners aankijken tegen de wijze waarop de gemeente communiceert, ze informeert, zoals via het Gemeentenieuws, betrekt en mee laat participeren bij beslissingen over hun wijk. Ook wil ze inzicht in (de ontwikkeling in) het vertrouwen van inwoners in het bestuur.
Onderzoekcentrum Drechtsteden (OCD) heeft onderzoek uitgevoerd onder inwoners van Alblasserdam om hier inzicht in te krijgen. In december 2023 hebben we 379 leden van het Bewonerspanel gevraagd een vragenlijst in te vullen, daarvan hebben 146 dat gedaan, dat is een respons van 39%. Daarnaast heeft de link op de website van de gemeente gestaan en daarvan is door 23 inwoners gebruik gemaakt.
Nieuws over de gemeente
Zes op de tien de inwoners van Alblasserdam volgt (heel) vaak het nieuws over en van de gemeente. Het liefst leest men nieuws over de gemeente in het lokale huis-aan-huisblad (68%), gevolgd door een lokale nieuwswebsite/online krant met 55% en 38% gaat daarvoor naar de sociale media.
Communicatie van de gemeente en Gemeentenieuws
Informatie VAN de gemeente over algemene onderwerpen of de directe leefomgeving ontvangt men bij voorkeur via een brief, het lokaal huis-aan-huisblad (waarin ook het Gemeentenieuws staat) of een digitale nieuwsbrief.
Zo’n 60% van de inwoners leest het Gemeentenieuws iedere week en een kwart leest het af en toe. 18% kent of leest het niet of heeft er geen behoefte aan. Van de lezers, leest negen op de tien graag meer nieuws van de gemeente, over evenementen/activiteiten en wegwerkzaamheden. Acht op de tien is tevreden over de frequentie van verschijnen. Voor het Gemeentenieuws geeft men als rapportcijfer een 6,6 en de informatie van de gemeente scoort vergelijkbaar met een 6,5. De informatie van de gemeente op sociale media scoort een 6.
67% wil dat de meldingen over officiële publicaties (zoals vergunningen) in het Gemeentenieuws blijven; een vijfde heeft geen bezwaar als dit verdwijnt. De helft van de respondenten vindt een digitaal Gemeentenieuws in plaats van in het huis-aan-huisblad GEEN goed idee, 40% vindt dat wel een goed idee.
Een op de tien bezoekt (heel) vaak de website van de gemeente, 44% soms en 47% (bijna) nooit. De website wordt gewaardeerd met het rapportcijfer 6,6; in 2020 was dat nog 6,3. Als men een vraag wil stellen aan de gemeente of in gesprek wil gaan met de gemeente doet de meerderheid dit bij voorkeur per mail, gevolgd door persoonlijk en telefonisch. Onderwerpen waarover men in gesprek wil gaan met de gemeente zijn onder andere: woningbouw, verkeer/te hard rijden, veiligheid en parkeren.
Betrokkenheid, particiaptie en samenwerking
Ruim acht op de tien inwoners wil betrokken worden bij beslissingen van de gemeente: bij de meesten is dit wel afhankelijk van het onderwerp. Het liefst wordt men betrokken door opinieonderzoek, een informatiebijeenkomst, een inspraak-of consultatiebijeenkomst. Dit resultaat zal wel beïnvloed zijn doordat het onderzoek is uitgevoerd onder het bewonerspanel.
Inwoners geven een 5,6 voor de wijze waarop de gemeente inwoners betrekt en de samenwerking zoekt. Dat is lager dan in 2020, toen was dit 5,9. Het is ook lager dan vergelijkbare gemeenten in Nederland (bron: Burgerpeiling). 15% van de bewoners is de afgelopen twee jaar betrokken geweest bij een participatieproject Van hen heeft 35% een positieve ervaring gehad met dit project. Een vijfde heeft (zeer) negatieve ervaringen met dit participatieproject.
Het gemeentebestuur krijgt een 5,8 van de inwoners. Dit is enigszins lager dan qua inwonertal vergelijkbare gemeenten die in 2021, 2022 of 2023 meegedaan hebben aan de landelijke Burgerpeiling (6,0).
Volgens 35% luistert de gemeente niet (voldoende) naar inwoners en vier op de tien geeft aan dat de gemeente inwoners niet (voldoende) laat meedenken bij plannen, activiteiten en voorzieningen. De bewoners willen dat het gemeentebestuur transparant en open is en meer, duidelijker en eerder communiceert en meer en beter luistert en terugkoppelt wat met de inbreng is gedaan.
Inwoners laten bij de stellingen weten dat ze niet voldoende invloed hebben op wat de gemeente doet, dat ze onvoldoende betrokken worden bij totstandkoming en uitvoering van plannen of op tijd betrokken worden bij plannen. Het aandeel respondenten dat dit aandachtspunten vindt is in vergelijking met 2020 toegenomen.
Vertrouwen in het bestuur
Een vijfde heeft (heel) veel vertrouwen in de gemeente, een derde (bijna) geen en de rest (45%) niet veel, niet weinig. Onder de 55-plussers is een relatief groter aandeel dat (heel) veel vertrouwen heeft. In 2020 had 28% weinig/geen vertrouwen in de gemeente.