HI-Ambacht – Communicatiemiddelen
De afdeling Communicatie van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht bezint zich op de toekomst. Hoe kunnen de communicatiemiddelen in de toekomst beter en efficiënter ingezet worden? Om die vraag te kunnen beantwoorden is het van belang om te weten wat de bekendheid en het bereik is van de huidige communicatiemiddelen en via welke (huidige, maar ook eventueel nieuwe) communicatiemiddelen inwoners het liefst geïnformeerd worden. U leest het in deze factsheet.
Conclusies
De traditionele informatiekanalen en de website van de gemeente zijn goed bekend. Nieuwe media als social media, youtube en app zijn aanzienlijk minder bekend. Het bereik van het gemeentenieuws in De Kombinatie is het grootst; drie kwart van de panelleden kijkt hier minstens eens per maand naar. Het bereik van de andere informatiekanalen ligt aanzienlijk lager; zo’n één op de tien kijkt daar minstens eens per maand naar.
Kijken we alleen naar degenen die bekend zijn met de twitter en facebookpagina van de gemeente, dan blijkt dat de helft er niet vaak op kijkt (maximaal een paar keer per jaar) en 20% à 30% kijkt er wel regelmatig op kijkt (een paar keer per week). Het is dus niet zo dat bekendheid automatisch leidt tot vaak gebruik maken van het middel.
De panelleden willen duidelijk het liefst geïnformeerd worden via het gemeentenieuws (77%) en via de gemeentewebsite (61%). Dit zijn dan ook de twee communicatiemiddelen waar zij verreweg het meeste vertrouwen in hebben. Twitter, facebook en youtube zijn duidelijk minder gewenst; deze communicatiemiddelen worden het meest genoemd als middel waarop zij juist liever niet door de gemeente geïnformeerd worden.
De behoefte aan het gebruik van nieuwe communicatiemiddelen (die de gemeente nu nog niet gebruikt) is beperkt. Een op de vijf panelleden zegt dat de gemeente nieuwe communicatiemiddelen in zou moeten zetten. Maar welke dit dan zouden moeten zijn loopt erg uiteen. Ook noemen sommigen panelleden hier communicatiemiddelen die niet geheel nieuw zijn voor de gemeente (zoals informatie per brief 3 keer genoemd werd), maar die niet in het rijtje in de vragenlijst stonden. Het meest genoemde voor de gemeente echt nieuwe communicatiemiddel is een nieuwsbrief via de e-mail waar je je op kunt abonneren of via een push-mechanisme zodat je niet zelf actief hoeft te kijken of er nieuws is, maar je
een melding krijgt wanneer er nieuws is (9 keer genoemd).